Akodomus

Akodomus is in 2019 opgericht door Rustan Avezaat en Igor Pakan. Beiden hadden al een rijke carrière achter de rug, maar nog geen enkele ervaring in uitzenden of detacheren. Rustan vertelt hoe Flexpedia hun onderneming een vliegende start gaf.

 

Profiel

Bedrijf: Akodomus
Betekenis: ‘domus’ is Latijn voor huis, omdat we onze werknemers een tweede huis willen bieden. ‘ako’ staat voor ‘a kind of’.
Plaats: Bilthoven
Actief sinds: 2019
Werkgebied: Regio Utrecht
Branches: Niches in de bouw: modulair en prefab
Personeelsleden: 2
Aantal uitzendkrachten: 40-50
Korte omschrijving: Betrouwbaar en duidelijk

 

Hoe is jullie ondernemersavontuur begonnen?

“Ik ben van huis uit bedrijfseconoom en heb lang in de financiële dienstverlening gewerkt. Maar ik had al heel lang de wens om te ondernemen. In 2017 was ik ongeveer op de helft van mijn werkende leven en vond ik het een mooi moment om de stap te wagen.”

 

“Het idee was om iets in de bouw te gaan doen, want ik kom uit een bouwfamilie, en bouwen en bakstenen hebben me altijd getrokken. De vraag was alleen wat precies. Uiteindelijk kwam ik op detacheren, omdat er een tekort aan mensen en huizen is, en dat voorlopig zo zal blijven.”

 

“Maar dan is de vraag: waar ga je die mensen dan vandaan halen? Ik sprak nog regelmatig met Igor, een oud-collega en Slowaak van geboorte. Ik was ervan overtuigd dat het mogelijk moest zijn om een paar honderd mensen vanuit Tsjechië en Slowakije naar Nederland te halen. Dat heb ik bij hem in de week gelegd en toen heb ik tegen hem gezegd: wij gaan dit samen doen.”

“....vaak zie je dingen die je besproken hebt een paar maanden later terug in het systeem. Dat vind ik mooi...."

Rustan Avezaat

User Case geschreven door:

Journalist / content specialist SDIM

Akodomus is in 2019 opgericht door Rustan Avezaat en Igor Pakan. Beiden hadden al een rijke carrière achter de rug, maar nog geen enkele ervaring in uitzenden of detacheren. Rustan vertelt hoe Flexpedia hun onderneming een vliegende start gaf.

 

Profiel

Bedrijf: Akodomus
Betekenis: ‘domus’ is Latijn voor huis, omdat we onze werknemers een tweede huis willen bieden. ‘ako’ staat voor ‘a kind of’.
Plaats: Bilthoven
Actief sinds: 2019
Werkgebied: Regio Utrecht
Branches: Niches in de bouw: modulair en prefab
Personeelsleden: 2
Aantal uitzendkrachten: 40-50
Korte omschrijving: Betrouwbaar en duidelijk

 

Hoe is jullie ondernemersavontuur begonnen?

“Ik ben van huis uit bedrijfseconoom en heb lang in de financiële dienstverlening gewerkt. Maar ik had al heel lang de wens om te ondernemen. In 2017 was ik ongeveer op de helft van mijn werkende leven en vond ik het een mooi moment om de stap te wagen.”

 

“Het idee was om iets in de bouw te gaan doen, want ik kom uit een bouwfamilie, en bouwen en bakstenen hebben me altijd getrokken. De vraag was alleen wat precies. Uiteindelijk kwam ik op detacheren, omdat er een tekort aan mensen en huizen is, en dat voorlopig zo zal blijven.”

 

“Maar dan is de vraag: waar ga je die mensen dan vandaan halen? Ik sprak nog regelmatig met Igor, een oud-collega en Slowaak van geboorte. Ik was ervan overtuigd dat het mogelijk moest zijn om een paar honderd mensen vanuit Tsjechië en Slowakije naar Nederland te halen. Dat heb ik bij hem in de week gelegd en toen heb ik tegen hem gezegd: wij gaan dit samen doen.”

“....vaak zie je dingen die je besproken hebt een paar maanden later terug in het systeem. Dat vind ik mooi...."

Rustan Avezaat

User Case geschreven door:

Journalist / content specialist SDIM

Jullie niche is de prefab bouw. Hadden jullie dit van tevoren bedacht? 

“We richtten ons eerst op aannemers in de particuliere huizenbouw. Maar het blijkt dat deze doorgaans kleinere aannemers helemaal niet zitten te wachten op arbeidsmigranten. Die willen liever mensen uit hun straat, familie, of vriendenkring. Toen zijn we snel een andere kant op gegaan; geen kleine aannemers meer, maar juist de middelgrote tot grote.”

 

“Op een gegeven moment zijn we in contact gekomen met een opdrachtgever die in de modulaire bouw zit. Dat werd al snel onze grootste opdrachtgever. We wisten dat het in een markt waarin veel concurrentie is, loont om je te specialiseren; dat is een bedrijfseconomische wetmatigheid. Daarom richten we ons sindsdien op de modulaire bouw, en dat werkt.”

Waarom zochten jullie een backoffice partner?

“Omdat wij totaal onbekend waren in de branche. We hadden geen flauw idee. Dus toen we gingen investeren in software en salarisadministratie, wilden we kunnen leunen op de kennis en ervaring van bestaande partijen. Zodat we wisten dat alles achter de schermen goed geregeld was, en wij ons konden richten op de dingen die nodig zijn om het bedrijf te laten groeien, namelijk klanten, huizen en mensen.”

Waarom hebben jullie destijds voor Flexpedia gekozen?

“Omdat Flexpedia het beste in het plaatje paste dat ik net heb geschetst. Ik heb met een aantal partijen gesproken. Flexpedia sprak ons het meeste aan.”

Hoe verloopt de samenwerking tot nu toe?

“Over het algemeen heel goed. Ik vind ze flexibel. Ze staan open voor feedback en kritiek. En het zijn prettige mensen om mee te werken.”

Kun je iets vertellen over de opstartfase?

“Die verliep heel goed. Onze eerste HR Consultant op de binnendienst, Mitchel Post, heeft ons in het begin helemaal ontzorgd. Gaandeweg hebben we met zijn hulp het vak kunnen leren op backofficegebied.”

Tot welke resultaten heeft de samenwerking met Flexpedia voor jullie geleid?

“Flexpedia is niet alleen instrumenteel, maar zelfs cruciaal geweest in ons bestaan. Als ik de uren die onze mensen hebben gewerkt juist invoer in het portaal, dan is de verloning en daarmee de facturatie naar onze klanten toe gewoon foutloos.”

 

“Eén van de mooiste anekdotes is dat de directeur van onze grootste opdrachtgever zei: ik ken jullie eigenlijk helemaal niet. Dat bedoelde hij als een compliment, omdat we blijkbaar weinig gezeur opleveren bij de mensen op de werkvloer en de financiële administratie. Dat is ook te danken aan Flexpedia.”

Hebben jullie wel eens knelpunten ervaren in de samenwerking met Flexpedia?

“Jazeker, in het begin van dit jaar is er nog iets behoorlijk fout gegaan. Dat is niet erg, als je maar niet drie of vier keer dezelfde fout maakt. Wat veel belangrijker is, is hoe je er mee omgaat. Dat je ook gewoon durft te zeggen dat iets niet goed is gegaan, en dat je met elkaar een oplossing vindt. Die is er toen ook naar ieders tevredenheid gevonden.”

Zijn er dingen die beter kunnen aan het softwarepakket, het backoffice platform Paydia?

“Zeker, dat geef ik ze ook terug. En vaak zie je dingen die je besproken hebt een paar maanden later terug in het systeem. Dat vind ik mooi. Ik ben vast niet de enige die dat soort dingen aangeeft, maar ze doen echt iets met je feedback. Zo wordt het systeem steeds beter.”

Op een schaal van 0 tot 10, hoe waarschijnlijk is het dat je Flexpedia aanbeveelt aan andere flexbureaus?

“Zeer waarschijnlijk. Ik zou ze aanbevelen. De systemen werken gewoon goed. Ze zijn niet de goedkoopste, maar wel prijstechnisch interessant. Ze zijn nog klein genoeg om ondernemend en flexibel te zijn, en niet te vervallen in allerlei procedures en regels – die zijn er natuurlijk wel, maar de grijze gebieden zijn bespreekbaar. Als je aan twee kanten slimme mensen hebt, dan kom je vaak tot goede oplossingen.”

Waarmee kunnen wij jou helpen?

http://Null