- Gewoon eerlijk
- Persoonlijk verbonden
- Niet lullen maar poetsen
kennis > hot-topics > arbeidsmigranten > werving-selectie
kennis > hot-topics > arbeidsmigranten > werving-selectie
Het werven van flexkrachten in het buitenland is bepaald geen ABC’tje. Laat dat meteen maar gezegd zijn. Dit heeft er onder andere mee te maken dat er méér landen zijn met grote tekorten op de arbeidsmarkt. Nederland heeft dus te maken met flinke concurrentie. Bijvoorbeeld van buurlanden als Duitsland, Denemarken en België, landen die ook met open armen arbeidsmigranten verwelkomen. Maar met een beetje logisch nadenken en wat creativiteit zijn er genoeg oplossingen te bedenken om succesvol arbeidsmigranten te werven.
Een goede uitzender zorgt bij elke werving natuurlijk voor een uitstekende voorbereiding. Bij arbeidsmigranten geldt dit des te meer. Je bemiddelt immers niet Piet uit Amersfoort, die de Nederlandse taal beheerst, de cultuur kent, ervaring heeft bij Nederlandse bedrijven en wiens hele familie binnen een straal van 50 kilometer woont. Maar je richt je nu op Pjotr uit Warschau, of Aleksandâr uit Bulgarije.
Zorg ook dat je vooraf goed nadenkt over huisvesting, integratie (onderwijs, taalcursussen) en arbeidsvoorwaarden (manage verwachtingen vooraf, bijvoorbeeld over het verschil tussen brutosalaris en nettosalaris).
Vertel over hoe mooi de stad is waarin de arbeidsmigrant komt te werken en wat er in de omgeving te doen is. Leg de voordelen van Nederland uit. En vergeet uiteraard de usp’s van je eigen bedrijf niet. Dit zijn allemaal zaken waarmee je iemand kunt verleiden. Een goede voorbereiding is bij de werving van arbeidsmigranten écht het halve werk. Als je precies weet wie je zoekt, waar hij of zij te vinden is en waarmee je hem of haar hoopt te overtuigen, is het tijd om te gaan werven.
Check of je een tewerkstellingsvergunning nodig hebt. Er is namelijk nogal een verschil of je iemand van binnen de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland zoekt, of van erbuiten. De EER bestaat uit alle EU-landen, plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland.
Arbeidsmigranten uit al deze landen en uit Zwitserland hebben (in de meeste gevallen sinds 1992) vrije toegang tot Nederland, ze vallen onder het vrij verkeer van personen. Voor arbeidsmigranten uit alle andere landen (zogeheten derdelanders zoals krachten uit India, Pakistan of Mexico) geldt dat niet. Zij vallen onder de Wet arbeid vreemdelingen (Wav).
kennis > hot-topics > arbeidsmigranten > werving-selectie
Na het lezen van de gratis whitepaper Arbeidsmigranten uitzenden in de Praktijk weet jij:
Uitzonderingen daargelaten (zoals bepaalde hoogopgeleiden: de kennismigranten) betekent dit dat ze altijd een tewerkstellingsvergunning nodig hebben om in Nederland te kunnen werken. En in veel gevallen ook een verblijfsvergunning, die je overigens als een gecombineerde vergunning verblijf en arbeid (GVVA) kunt aanvragen bij de IND. Je opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor deze vergunningen, jij als uitzender moet ze aanvragen. Maar voor arbeidsmigranten uit de EER en Zwitserland heb je dus geen werk- of verblijfsvergunning nodig!
Voor de derdelanders (bijvoorbeeld goede krachten uit India, Pakistan of Mexico) geldt ook dat je ze pas mag werven als je kunt aantonen dat je binnen Nederland en de EER + Zwitserland geen geschikte mensen hebt kunnen vinden. Je ziet dat er heel wat bij komt kijken; het is dan ook van belang om – voordat je echt gaat werven – te checken of er vergunningen nodig zijn, en zo ja, welke.
kennis > hot-topics > arbeidsmigranten > werving-selectie
Graag informeren we je van A tot Z over het uitzenden van arbeidsmigranten. Zo wordt het werven, uitzenden, begeleiden, huisvesten en verlonen van arbeidsmigranten een stuk overzichtelijker. In deze gratis whitepaper lees je alles wat jij als flexondernemer moet weten. Inclusief ervaringen uit de praktijk.
Graag informeren we je van A tot Z over het uitzenden van arbeidsmigranten. Zo wordt het werven, uitzenden, begeleiden, huisvesten en verlonen van arbeidsmigranten een stuk overzichtelijker. In deze gratis whitepaper lees je alles wat jij als flexondernemer moet weten. Inclusief ervaringen uit de praktijk.
Het anders willen doen dan de gevestigde orde; transparanter, slimmer, vriendelijker met volledige focus op het servicen van klanten én persoonlijke aandacht. Daar begint het verhaal van Flexpedia.
En don’t worry. Geen spam, daar geloven we niet in. No-nonsense en transparant, precies zoals Flexpedia is. Wij mailen je periodiek aanvullende kennistips met alleen relevante informatie voor jou.
En don’t worry. Geen spam, daar geloven we niet in. No-nonsense en transparant, precies zoals Flexpedia is. Wij mailen je periodiek aanvullende kennistips met alleen relevante informatie voor jou.
Wij zijn een innovatieve club met het hart op de juiste plaats en geloven in eerlijkheid boven alles. Zoals moeders altijd zei: ‘Al is een smoesje nog zo snel. De waarheid achterhaalt je wel’