- Gewoon eerlijk
- Persoonlijk verbonden
- Niet lullen maar poetsen
kennis > hot-topics > Uitzendbureau-groeiformule > groei-skills
kennis > hot-topics > Uitzendbureau-groeiformule > groei-skills
Hoe doe je dat eigenlijk? Het laten groeien van je uitzendbureau? En over welke skills en competenties moet jij als flexondernemer beschikken om te kunnen groeien? Of op welke gebieden dien je jezelf nog verder te ontwikkelen als flexondernemer?
We hebben hiervoor input gevraagd van allerlei uitzendbureaus die groei aan de lijfe hebben ervaren. Met alle stuipen die daarmee gepaard gingen. Lees hieronder hun adviezen over welke skills je moet beschikken als ambitieuze flexondernemer.
Beetje open deur misschien, maar toch. Als je niet gedreven bent, geen gas wilt geven en niet ook tussen 5 en 9 uur in de avond wilt werken, stop er dan maar meteen mee. Of doe er vanaf nu een flink schepje bovenop.
“Sommige ondernemers hebben elders in de flexbranche ervaring opgedaan en gedacht: dit kan ik zelf veel beter”, zegt Ronald Vermeer van Flexpartners. “Bij hen zie je de juiste intrinsieke gedrevenheid, ik ga die markt winnen, ik ga mijn doel bereiken. Het is die gedrevenheid, die scoringsdrift die je nodig hebt in het flexwereldje.”
Let op; tekst gaat verder onder dit blok.
kennis > hot-topics > Uitzendbureau-groeiformule > groei-skills
Na het lezen van het boekje weet jij:
Gooi jij het bijltje erbij neer als het even tegenzit? Niet handig, want op dat soort momenten – en tegenslagen ga je tegenkomen, vroeg of laat – onderscheidt de succesvolle ondernemer zich van de minder succesvolle.
Een mindere week kan bijvoorbeeld een week zijn met rasechte tegenslagen. Dan heb je een dikke huid nodig, erkent Tino van den Tillart van EU Match. Hij werkt hoofdzakelijk met buitenlandse arbeidskrachten.
Soms gaat dat prima, soms gaat dat minder….. “Wij regelen bijvoorbeeld keurig de huisvesting voor onze mensen. Maar we leveren bij wijze van spreken vijfsterrenkamers op die soms enkele weken later vrijwel onbewoonbaar zijn. Matrassen, muren, koelkast, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan na een paar weken al kapot of vies zijn. Dat geldt ook voor de auto’s die we voor onze uitzendkrachten verzorgen. Die treffen we wel eens aan met deuken en vol rooklucht, bijna onbruikbaar. Op dat soort stank-voor-dankmomenten is het op de tanden bijten en doorgaan.”
Nog zo’n belangrijke eigenschap: focus, oftewel geconcentreerd en gedisciplineerd blijven vasthouden aan je visie. Wim Davidse, hoofdredacteur Flexmarkt en flexstrateeg bij Dzjeng, noemt focus en discipline in één adem als onmisbare skills. “Durf als flexondernemer te kiezen. Om dingen wel te doen, maar zeker ook om dingen niét te doen. En focus je vervolgens om dat wat je wel doet, goed te doen.”
Hard werken, zie onmisbare groeiskill 1, kan leiden tot stress en korte lontjes. En dat kan weer leiden tot flexondernemers die hun medewerkers en kandidaten (en opdrachtgevers?) om het minste of geringste uitkafferen. Niet doen, want een flexondernemer die wil groeien, heeft gemotiveerde medewerkers en kandidaten nodig. En alles wat je aandacht geeft, groeit, dus is het van belang ze te stimuleren, inspireren en enthousiasmeren.
Remco Valkman van NestrX heeft er een heldere mening over. “Soms denken mensen weleens dat het in de flexbranche snel geld verdienen is. Maar het tegendeel is waar. Je succes hangt af van de mate waarin je mensen aan je weet te binden. En dat kost tijd. Je moet enerzijds empathisch zijn, anderzijds zakelijk.”
Algoritmes, big data, kunstmatige intelligentie, innovatieve platforms, nieuwe technologieën. Als er één tijdsgewricht is waarin de ontwikkelingen rap gaan, is het het onze. Aan jou de taak om niet alleen open te staan voor al dat nieuws, maar ook om kansen te spotten en te grijpen.
Je moet continu ‘nieuwsgierig onrustig’ zijn,” aldus Davidse, Wim Davidse, hoofdredacteur Flexmarkt en flexstrateeg bij Dzjeng, “precies willen weten wat er gaande is in de ‘woeste buitenwereld’. En het vermogen hebben om de juiste kansen op het juiste moment te grijpen.”
Nee, je hoeft als ondernemer echt geen doorgewinterde marketeer te zijn. Maar de onderliggende filosofie, of liever gezegd: weten dat je wel iéts met marketing moet, daar kun je echt niet zonder.
Davidse: “Om succes te hebben moet je tegenwoordig goed weten wie je opdrachtgevers en je kandidaten zijn. Je moet in hun huid kunnen kruipen, weten waar ze gelukkig van worden. Dat geldt trouwens ook voor de klant van je klant. Pas als je precies weet wat hun behoeftes zijn, kun je daaraan tegemoetkomen.”
Er zijn verder door de betrokkenen nog flink wat nuttige skills genoemd. Eerlijkheid bijvoorbeeld, dus geen gouden bergen beloven en wel je afspraken nakomen. En moed hebben om te durven kiezen. Maar een eigenschap die er nog uitsprong, is goed kunnen organiseren.
“De lastendruk voor een ondernemer in de flexbranche is namelijk gigantisch,” meent Valkman. “Administratief komt er enorm veel op je af en dat moet je heel goed regelen.” Ook nu geldt dat je dit zelf kunt doen of kunt uitbesteden. “Maar organiseren moet je het hoe dan ook, dus dat vermogen moet je als ondernemer wél hebben.”
kennis > hot-topics > Uitzendbureau-groeiformule > groei-skills
Leer van de groei ervaringen van succesvolle collega uitzendondernemers. Vraag geheel vrijblijvend en gratis het boekje aan (60 pagina’s) en vergroot jouw kennis. Het uitzendbureau Groeiboek – de Scale Up Praktijkcase – een blauwdruk voor uitzendondernemers met groeiambitie.
Leer van de groei ervaringen van succesvolle collega uitzendondernemers. Vraag geheel vrijblijvend en gratis het boekje aan (60 pagina’s) en vergroot jouw kennis. Het uitzendbureau Groeiboek – de Scale Up Praktijkcase – een blauwdruk voor uitzendondernemers met groeiambitie.
Het anders willen doen dan de gevestigde orde; transparanter, slimmer, vriendelijker met volledige focus op het servicen van klanten én persoonlijke aandacht. Daar begint het verhaal van Flexpedia.
En don’t worry. Geen spam, daar geloven we niet in. No-nonsense en transparant, precies zoals Flexpedia is. Wij mailen je periodiek aanvullende kennistips met alleen relevante informatie voor jou.
En don’t worry. Geen spam, daar geloven we niet in. No-nonsense en transparant, precies zoals Flexpedia is. Wij mailen je periodiek aanvullende kennistips met alleen relevante informatie voor jou.
Wij zijn een innovatieve club met het hart op de juiste plaats en geloven in eerlijkheid boven alles. Zoals moeders altijd zei: ‘Al is een smoesje nog zo snel. De waarheid achterhaalt je wel’