Professionaliseren Marketing

Professionaliseren flexbureau: Marketing 

Marketing, tegenwoordig onmisbaar. Een wereld zonder SEO, SEA, slimme algoritmes is bijna niet meer voor te stellen. En een simpele papieren brochure, volstaat in deze tijd ook niet meer. Maar hoe professionaliseer je nou jouw uitzendbureau op het gebied van marketing?

 

Wij hebben collega-flexbureaus gevraagd welke professionaliseringstappen zij hebben genomen op het gebied van marketing. Zodat jíj er je voordeel mee kunt doen!

Bij 365Werk had marketing in de eerste bestaansjaren geen prioriteit, zegt DGA Wies van ‘t Slot eerlijk. “De eerste focus lag op omzet maken, marketing was te duur. We hadden Indeed en wat andere jobboards. Verder deed ik zelf wat op social media, maar dat was het dan ook wel.”

 

NestrX is een wat oudere rot in het vak.  Eigenaar Remco Valkman startte het uitzendbureau al in 2002. “In die tijd had je wel internet, maar content, SEO en al dat soort dingen waren totaal nog niet belangrijk. Alles was gericht op sales, en marketing deed je er maar een beetje bij. In mijn herinnering hadden we alleen een folder”.

 

Om een heel andere reden is STONE een alternatief bureau tussen de geïnterviewde organisaties. Zij hebben namelijk niet gewacht met het aannemen van een medewerker die zich toelegt op marketing. Peter Caljé legt uit: “Wij startten in 2014 en namen toen al meteen een marketingmanager aan. Zij is begonnen met het bouwen van ons werk, met het vertellen van verhalen, het creëren van bereik en het optimaliseren van conversie. Die professionaliseringsslag maakten we dus niet pas na drie tot vijf jaar, maar meteen. Dat past ook wel bij ons, dat ‘veel te vroeg’ investeren. De kosten gaan in onze visie echt voor de baat uit. Zo waren we ook snel met het aannemen van een financieel directeur, deden we relatief vroeg grote software-investeringen en ga zo maar door.”

 

Let op; tekst gaat verder onder dit blok.

Al meer dan
655 maal
aangevraagd
Al meer dan
655 maal
aangevraagd

Peter Caljé: “Het lijkt op inefficiënt geld over de balk smijten, maar we deden het met het oog op de toekomst. In feite hebben we ons altijd al als een investerende scale-up gedragen, al vanaf het eerste moment. Dus niet eerst wat groeien en omzet draaien en dan pas investeren, maar direct al. Dat gold trouwens ook voor de coronaperiode. Heel bewust hebben we in die moeilijke tijd ons hele team in stand gehouden, hebben we niemand eruit gegooid. Ook dat ween investering met het oog op later”.

De Rode Draad

De grootste professionaliseringstap bij marketing is het aannemen van personeel. Vier van de vijf bureaus noemden dat als mijlpaal. Opvallend is dat daarvan de helft (SOMA Works en 365Werk) die stap inderdaad na zo’n drie tot vijf jaar heeft gezet, de andere helft eerder (STONE) of later (NestrX). Het aannemen van een marketingmedewerker achtten de betrokken partijen noodzakelijk om de naamsbekendheid en vindbaarheid voor klant en kandidaat te vergroten.

Waarmee kunnen wij jou helpen?

http://Null